De 10 voordelen van een aantrekkelijke verpakking – Februari 2023
De 10 voordelen van een aantrekkelijke verpakking
Verpakken of niet verpakken, dat is niet de vraag. De vraag is wel: Wat komt er op de verpakking. Alles wat een verkoper verkoopt kan natuurlijk ook gewoon in simpele kartonnen dozen verpakt worden. Toch is het om meerdere redenen beter om met een aantrekkelijke, originele verpakking te komen. En je raadt het al, die redenen ga ik hier opsommen.
Ten eerste is verkopen ook maar een beroep waar de kost mee verdient moet worden en een mooie verpakking maakt het product aantrekkelijker voor de klant. Een mooie verpakking trekt de aandacht van potentiële kopers wat hen kan verleiden tot aankoop van het product.
Ten tweede oogt het professioneel. Een aantrekkelijke verpakking straalt professionaliteit uit en kan het imago van het bedrijf verbeteren. Daar voeg ik aan toe dat het in veel gevallen zo is dat het niet alleen professionaliteit uitstraalt, maar dat de kans dat het bedrijf professioneel is, ook meteen groter is. Als men hier aandacht voor heeft, is de kans groot dat er ook oog is voor allerlei andere details.
Ten derde bescherming van het product. Hier wordt niet meteen aan gedacht, maar natuurlijk gaan pakjesbezorgers en de mensen in de grote sorteercentra altijd zeer zorgvuldig met pakketten om… 😉. De kans dat dat wel zo is bij een nette verpakking is toch groter…of hou ik mezelf nu voor de gek?
Ten vierde branding. Een mooie verpakking helpt bij het opbouwen van een goede merkidentiteit. Van het product en van het bedrijf. Een mooie verpakking kan nog lang in het geheugen van mensen blijven zitten, wat met een simpele kartonnen doos natuurlijk niet zo is. Tenzij die doos in bijv. een aparte vorm komt.
ZZZZZZZZ……
Nog niet in slaap gevallen tot zover? Als dat weinig scheelt kun je de overige punten ook overslaan en meteen doorgaan naar de totstandkoming van de verpakking van de vaaslamp, waar nog een leuk verhaaltje aan vastzit. Ben je echt in slaap gevallen, laat het me even weten, dan heb ik een nieuw slaapmiddel gevonden wat wellicht lucratief is (Ja ja, je bent een verkoper of niet).
Waar waren we. Oh ja, hier. Ten vijfde marketing. Een mooie verpakking kan dienen als een krachtig marketinginstrument en kan bijdragen aan een hogere verkoop.
Punt zes: Cadeauwaardigheid. Een mooie verpakking maakt het product geschikter als cadeau, wat de sales altijd ten goede komt, vnl. aan het einde van het jaar.
Zeven. Opvallen in de winkel. Een mooie opvallende verpakking laat het product sneller opvallen in een drukke winkelomgeving. Meer aandacht = meer verkopen.
Acht. Onderscheidend vermogen. Een mooie verpakking helpt bij het onderscheiden van het product van de concurrentie.
Negen. Een goed ontworpen verpakking kan de waarde van het product verhogen en het merk positioneren als premium of high-end.
Last but not least
Als tiende en laatste punt zou ik willen toevoegen dat een mooie verpakking mijzelf ook een stuk blijer maakt. Elke keer wanneer ik pakketten aflever denk ik: ”Het is toch een mooie verpakking”. In plaats van steeds tegen een simpele kartonnen doos aan te kijken. Je gaat er toch extra voorzichtig mee om en dat merk ik ook bij de punten waar ik de pakketten aflever. Het geeft ook een gevoel van trots en ik krijg er vaak positieve feedback over. Zoals ik in het begin al zei: “Verpakken of niet verpakken, dat is niet de vraag”. Hoe gaat de verpakking er precies uitzien, dat is wel de vraag, en voordat de verpakking af is, gaat daar nog een heel creatief proces aan vooraf. Inzicht in een deel van dat proces in het volgende verhaaltje..
Een mooie middag in mei
Het was afgelopen lente dat het idee ontstond voor deze vaaslamp. Ik zag op bol.com dat er een soortgelijk product werd aangeboden, alleen veel mensen vonden deze te klein en vaak niet zo degelijk, een beetje een speelgoedding. Dus toen wist ik wat ik moest veranderen om met een beter product te komen. De mijne is uiteindelijk groter en degelijker geworden.
En bij een degelijk product hoort een degelijke verpakking. Ik dacht hoe leuk zou het zijn om de foto’s op de verpakking niet door AI te laten doen of door een designer te laten fotoshoppen, maar zelf een fotoshoot te houden en kijken of er iets bruikbaars uit zou komen. Het was begin zomer dat ik ermee bezig was en ik zocht een mooi boeket voor in de vaas. Ik had me er makkelijk af kunnen maken door een boeket in de winkel te kopen maar waarom zou ik zelf niet een boeket plukken?
Zo gedacht, zo gedaan. Ik oogst zelf mijn groenten bij tuinderij de Spoolderberg in Zwolle, en daar is ook een bloemenpluktuin. Dus op een zondagochtend ging ik met camera op de fiets naar de tuinderij. Daar maakte ik een aantal foto’s van een paar verschillende boeketten in de vaas. Goed letten op de kleurencombinatie, roze / rood / wit leek me wel mooi. Het resultaat ziet u nu op de voor- en achterkant van de verpakking. De foto op de zijkant is ook zelf geschoten, met kunstbloemen, om te laten zien dat de vaas op vele manieren gebruikt kan worden.