Nieuwsbrief Happy Life Store no. 1 – 12-04-2024
Vertragingen
Na enorm veel vertragingen kwamen 2 weken terug eindelijk de nieuwe droogtorens aan. Het conflict in de Rode Zee gaf al 2 weken vertraging, en zoals gebruikelijk kwam daar nog wat tijd bovenop. Eind goed, al goed. Stiekem was ik er wel blij mee, omdat mijn bedrijf dit voorjaar financieel in zwaar weer verkeerde. De vertragingen gaven me net genoeg tijd om de boel te redden. Zie hiervoor ook de blogpost:
Goed of niet goed? Dat is de vraag
Als ik goed geteld heb, is dit de vierde batch, en ik dacht dat alles nu wel goed zou zijn. Dat alle onderdelen, en alle juíste onderdelen, in de doos zouden zitten. Maar ik had toch wel zo mijn twijfels, omdat er tot nu toe altijd toch wel iets mankeerde.
Dus ik maak de eerste doos open ter controle, en zie!
Alles is bijijijna in orde…….zucht. Een vloek ontsnapt mijn mond als ik zie dat er ipv. 2 lange, 2 middellange en 2 kleine hoofdbuizen, er 4 middellange en 2 kleine zijn. Ik bons mijn hoofd tegen de muur en blijf zo een paar minuten staan, wat moet ik hier nou weer mee doen (Een typische dag voor een ondernemer, iig voor mij wel ;)).
Negatief…of positief?
Dus ik ga naar de Alibaba chat en leg de kwestie voor. Oeps, ze hadden verkeerd gekeken…
Toen bedacht ik me opeens dat het ipv een ramp misschien juist een opportunity was! Ten eerste had ik nog een hele doos middellange buizen op voorraad liggen, dus de eerste 30 torens zat ik sowieso goed. Maar nu heb ik gewoon 2 droogtorens van verschillende lengte, ofwel in feite een nieuw product! Deze toren is dan 190 cm hoog ipv 178 cm. Is dat erg? Misschien doet deze het juist wel beter plus het geeft extra zichtbaarheid voor mijn droogtorens op Bol.
Toekomstvisie
Het is even wat werk, maar ze liggen er ieder geval mooi droog bij nu in de opslag. Als ik later groot ben, zijn er 2 mogelijkheden:
1) Ofwel ik ga de verzendingen laten regelen door een externe fulfillmentpartij,
2) Owel ik houd alles in eigen hand.
Het eerste houdt in, dat de producten rechtstreeks vanuit China (meestal) naar een “fulfillmentcentrum” gaan. Die regelen voor de rest vrijwel alles, van opslag tot verzending tot retouren en optioneel soms zelfs de klantenservice. Daar betaal je natuurlijk wat extra voor, hoewel…dat is ws. alleen op het eerste gezicht.
Op de lange termijn zal het ws. juist kostenbesparend zijn. Ik hoef dan nl. geen investeringen te doen in magazijnruimte, personeel, verpakkingsmateriaal en verzendinfrastructuur. Bovendien kunnen fulfillmentcentra vaak gunstigere tarieven bedingen voor verzending vanwege hun volume. Daarbij komt nog een enorm voordeel, nl. focus op kernactiviteiten: Door fulfillment uit te besteden, kan ik me richten op de groei van mijn bedrijf en op kernactiviteiten. Ik hoef me minder bezig te houden met operationele taken zoals orderverwerking en verzending, en kan mijn energie steken in marketing en productontwikkeling.
Volgende nieuwsbrief over 17 jaar?
Nou dat was ‘em, leuk weer eens nieuwsbrief te maken. De laatste was euhhh…ongeveer 17 jaar geleden…ja, maar dat was met een ander bedrijf. Dus wees niet bang, de volgende zal ws. niet zo lang op zich laten wachten 😉