Blog

Ondernemen in slecht weer – Van crisis naar overwinning

slecht weer ondernemen

Mooi Weer

Het is natuurlijk erg fijn als de zaken goed lopen. Rozengeur en maneschijn en all that. Tevreden klanten, de orders stromen binnen en alles gaat voor de wind. Zo leek het te gaan eind vorig jaar. En de prognoses waren goed: Het jaar ervoor draaide januari nl. nog net iets beter dan december. Dus ik dacht dat ik gebakken zat…

Crisis

Toen gebeurde er iets waar elke ondernemer minstens eenmaal in zijn carrière wel mee te maken krijgt. En niet alleen ondernemers natuurlijk, ieder mens krijgt er vroeg of laat wel eens mee te maken: CRISIS. Zoals ik het Brian Tracy weleens heb horen verwoorden: Het leven van een ondernemer gaat zo: obstakel – obstakel – obstakel – CRISIS – obstakel – obstakel – obstakel – CRISIS – en zo verder. En af en toe kom je gelukkig weer in rustiger vaarwater terecht…tot het volgende obstakel. Als ondernemer ploeg je altijd een beetje in het onbekende. Er zijn gewoon teveel variabelen, zeker als de onderneming nog in de kinderschoenen staat, en elke begroting kan het beste met een ruime hoeveelheid himalayazout worden genomen.

To sale or not to sale

In plaats van een fijne doorstart in januari daalde de sales in een tempo waar de ogen van Max Verstappen zelfs van gaan knipperen. Binnen een maand zat ik nog maar op 25% van wat het was. Om het erger te maken kreeg ik in die periode ook nog te horen dat de kosten voor containervervoer dramatisch gingen stijgen vanwege het conflict in de Rode Zee. Door deze factoren zag ik dat ik in maart een probleem zou hebben omdat ik de vervoerskosten voor een relatief grote vracht bij lange na niet zou kunnen betalen…

Mission Impossible

possible

Ik ga nu liever niet in op het exacte bedrag dat miste in de begroting, maar het was eigenlijk praktisch onmogelijk om daar nog uit te komen in de paar maanden die ik nog had. Dus wat doe je dan? Opgeven? Wel, “never underestimate a 5” (in het enneagram), hoorde ik laatst in een podcast op yt. Dus ik besloot trouw te zijn aan mijn type en pakte een leeg vel papier en schreef alles op wat theoretisch mogelijk zou zijn om kosten te besparen en inkomsten te verhogen. Uiteindelijk had ik een punt of 15 opgeschreven ( wat er later nog meer werden, het is wonderbaarlijk hoe de creativiteit kan stromen onder druk ) en ben meteen aan de slag gegaan met wat ik kon doen. Het was nog maar begin januari en het probleem was de factuur die half maart eraan kwam, dus ik had nog een beetje tijd.

In de loop van de weken die volgden zag ik het tekort beetje bij beetje minder worden. Hier een besparing van 100 euro, daar 50 euro, daar een nieuwe sales tactic en zo verder. Daarbij ben ik met een andere verzendmaatschappij in zee gegaan waardoor ik nu 24-uurslevering heb, waardoor mijn sales bijna verdubbelden. Op een gegeven moment was het tekort gehalveerd, maar nog steeds flink en eind januari zag ik in dat ik het alleen toch niet ging redden.

Hulptroepen

In de zwarste nacht van mijn onderneming heb ik gebeld naar een punt voor hulpverlening voor mensen met schulden. Niet dat ik die had, maar als het zo doorging, ging ik daar wel uitkomen. Uiteindelijk daar een goed gesprek gehad en samen zagen we in dat ik het uiteindelijk met een paar aanpassingen toch ging redden.

Van Crisis naar Kans

Een crisis is ook altijd een kans om te leren, om het daarna beter te doen. Uiteindelijk legde dit alles 3 dingen in mijn onderneming bloot die al vanaf het begin niet goed waren, maar wat ik niet zag:

  1. Veel posten waarvan de uitgaven veel te hoog waren, waarvan ik voor deze crisis niet dacht dat het anders kon, maar waardoor ik nu, geloof het of niet, zeker 350 euro / maand bespaar, ws. meer.
  2. Work ethic. Ik dacht dat dat wel redelijk goed zat, maar 4,5 uur / dag is uiteindelijk toch niet genoeg. Niet voor een beginnende ondernemer. Misschien na een jaar of 5, als je alles goed gestroomlijnd hebt.
  3. Misschien nog wel het belangrijkste: Dezelfde “fout” die ik 18 jaar geleden bij mijn vorige onderneming ook maakte: Alles alleen doen. Dit gaat natuurlijk wat dieper in op persoonlijkheid. Hiervoor ben ik een traject gestart met het ondernemersklankbord, waarbij een vrijwilliger en ervaren ex-ondernemer 6 maanden meeloopt en -denkt.

Doorstart

Het is nu half maart en het tekort op de begroting is sinds een paar weken helemaal weggewerkt. De stress die de situatie gaf is ook al weer lang gone en met de nieuwe aanpassingen zie ik de toekomst van de Happy Life Store zonnig tegemoet. Op naar het volgende obstakel 😉

Geef een reactie